Zmiennik momentu to element automatycznych skrzyń biegów, który pozwala na płynną i łatwą zmianę biegów. W skład tego urządzenia wchodzi również konwerter momentu obrotowego, który pozwala na zmianę biegów bez szarpnięć i skoków między nimi. Ponadto, pomaga on zmniejszyć zużycie paliwa przy dużych prędkościach.
Kiedy zmieniasz biegi, musisz zmniejszyć lub zwiększyć prędkość obrotową silnika. Skrzynia biegów robi to poprzez zmianę liczby zębów na swoich kołach zębatych. Robi to w taki sposób, że w każdej chwili zawsze zaangażowane są dwa zęby: po jednym po stronie każdego biegu (wejściowego i wyjściowego).
Głównym zadaniem tego podzespołu jest dopasowanie prędkości obrotowej silnika i prędkości obrotowej skrzyni biegów, tak aby nie powodować szarpnięć podczas zmiany biegów. Konwerter momentu obrotowego składa się z dwóch tarcz zamontowanych na dwóch wałkach umieszczonych jedna nad drugą (w niektórych przypadkach może być kilka tarcz). Z jednej strony znajdują się łopatki, które obracają się wraz z powierzchnią tarczy, a z drugiej strony łopatki zamocowane na wale. Podczas ruszania, gdy pojazd gwałtownie przyspiesza lub zwalnia, tarcze te obracają się z różną prędkością ze względu na ich różne średnice: jedna tarcza o dużej średnicy obraca się wolniej niż tarcze o mniejszej średnicy. Dlatego podczas gwałtownego przyspieszania lub zwalniania (przy zmianie biegów) powstaje różnica pomiędzy prędkościami obrotowymi tych dwóch tarcz i dlatego obracają się one razem dopiero po osiągnięciu określonych prędkości (proces ten odbywa się w milisekundach).