Stalowe pręty chromowane są najpowszechniej stosowane w hydraulice i pneumatyce przemysłowej. Ze względu na wysoką sztywność materiału i jego odporność na korozję używa się ich do budowy tłoczysk siłowników, prowadnic i tłoków pomp zanurzeniowych. Elementy te muszą być niezwykle wytrzymałe na obciążenia, to głównie na nich spoczywa ciężar przenoszony przez instalację. Są też w dużej mierze odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy z tego rodzaju urządzeniami, są czymś w rodzaju szkieletu (układu, nie jego mocowania).
Wyróżniamy pręty pełne i drążone. Pełne mają zastosowanie właśnie jako pręty tłoczyska, drążone są jego osłoną. Chromowanie galwaniczne stali, poprzez zanurzenie elementów w mieszaninie kwasu chromowego i siarkowego, pozwala stworzyć unikalną warstwę ochronną. Kąpiel katalityczna tworzy na powierzchni metalu płytkie mikropęknięcia, które umożliwiają bezpieczne połączenie chromu ze stalą bez naruszenia rdzenia. Połączenie tych dwóch metod daje w praktyce niezwykłej jakości ochronę przed korozją. Właśnie ze względu na tę ochronę, wytrzymałość i gwarancję niezawodności przedsiębiorstwa zajmujące się hydrauliką przemysłową, takie jak https://www.hp.szczecin.pl, wykorzystują w budowie urządzeń niemal wyłącznie tego rodzaju pręty.
Zastosowanie takich elementów jest niezwykle ważne ze względu na charakterystykę pracy urządzeń hydraulicznych. Dostanie się opiłków metalu do cieczy roboczej mogłoby uszkodzić tłoczysko, uszczelnienia, a nawet zatrzeć pompę. Nagła awaria może nie tylko unieruchomić instalację. W skrajnych przypadkach dochodzi też do nagłej i całkowitej utraty szczelności, która może skutkować poważnymi uszkodzeniami i zagrożeniem dla życia pracowników. Wewnętrzne uszkodzenia rozdzielacza hydraulicznego mogą też spowodować utratę kontroli nad urządzeniem, równie niebezpieczną co niespodziewana utrata ciśnienia. Z tego powodu nie powinno wybierać się urządzeń tworzonych z wykorzystaniem tańszych, niezabezpieczonych prętów, szczególnie jeśli mają one pracować w trudnych warunkach. Zastosowanie elementów chromowanych przedłuża też przeciętny czas eksploatacji elementu pomiędzy czynnościami serwisowymi, bez poważnych uszkodzeń powłoki nie wystąpi bowiem korozja.