Konwerter w skrzyni biegów – co warto o nim wiedzieć?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Co to jest?

Zmiennik momentu to element automatycznych skrzyń biegów, który pozwala na płynną i łatwą zmianę biegów. W skład tego urządzenia wchodzi również konwerter momentu obrotowego, który pozwala na zmianę biegów bez szarpnięć i skoków między nimi. Ponadto, pomaga on zmniejszyć zużycie paliwa przy dużych prędkościach.

Co się dzieje z samochodem podczas zmiany biegów?

Kiedy zmieniasz biegi, musisz zmniejszyć lub zwiększyć prędkość obrotową silnika. Skrzynia biegów robi to poprzez zmianę liczby zębów na swoich kołach zębatych. Robi to w taki sposób, że w każdej chwili zawsze zaangażowane są dwa zęby: po jednym po stronie każdego biegu (wejściowego i wyjściowego).

Dlaczego jest potrzebny?

Głównym zadaniem tego podzespołu jest dopasowanie prędkości obrotowej silnika i prędkości obrotowej skrzyni biegów, tak aby nie powodować szarpnięć podczas zmiany biegów. Konwerter momentu obrotowego składa się z dwóch tarcz zamontowanych na dwóch wałkach umieszczonych jedna nad drugą (w niektórych przypadkach może być kilka tarcz). Z jednej strony znajdują się łopatki, które obracają się wraz z powierzchnią tarczy, a z drugiej strony łopatki zamocowane na wale. Podczas ruszania, gdy pojazd gwałtownie przyspiesza lub zwalnia, tarcze te obracają się z różną prędkością ze względu na ich różne średnice: jedna tarcza o dużej średnicy obraca się wolniej niż tarcze o mniejszej średnicy. Dlatego podczas gwałtownego przyspieszania lub zwalniania (przy zmianie biegów) powstaje różnica pomiędzy prędkościami obrotowymi tych dwóch tarcz i dlatego obracają się one razem dopiero po osiągnięciu określonych prędkości (proces ten odbywa się w milisekundach).

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*